donderdag 24 januari 2008

Knippie knippie en code kloppen

Ben ik weer! Poe wat een week. Maandag ben ik na de blogpost de rest van de dag zo'n beetje zoet geweest met een spread voor het modellenboek van onze kapster. Je zou het bijna vergeten, maar dat project loopt ook nog steeds. Eén spread (dubbele lay out) per zes weken klinkt voor veel mensen misschien als niet zo veel werk. Maar bedenk dan dat ik gerust een week aan één lay outje kan werken en da's dan maar een enkele pagina. Ik moest nog beginnen, maar had al wel een paar keer door de berg foto's gezapt en er was wel wat aan het broeden geweest ergens in mijn achterhoofd. Van de drie spreads die nu in het boek zitten, is deze nog het makkelijkst tot stand gekomen:

Hier heb ik dus van half één tot half zes aan gewerkt. Hij was toen zo ver dat ik alles alleen nog vast hoefde te plakken en de splitpennen door de bloemen moest steken. Dat heb ik maandagavond na het vertrek van de kapster (om 22.00 uur!) nog maar even gedaan.

Het papier is natuurpapier met van die grove vezels. De Kerstman heeft dat helemaal vanuit Zwitserland naar Nederland gebracht afgelopen Kerstmis ;-) Ook de "border", oftewel de strook bovenaan, zat in dat pakketje. Ik heb er een lok echt nephaar doorheen gerijgd. Best bizar waar je een maasnaald soms voor kunt gebruiken, hahaha. De bordjes waar "Van", "naar" en "levensechte" op geprint zijn, komen uit de vintage kit van Tessa. De rondjes linksboven en rechtsonder op de grote foto overigens ook. Toen ik de kit uitpakte vroeg ik me af wat ik er mee moest, maar hier heb ik geloof ik uitgevonden dat het leuk speelgoed is. Heb er nog veel meer, dus die kom je wellicht binnenkort vaker tegen. De grote letters heb ik in InDesign (computerprogramma) over elkaar geschoven en de overlappende lijnen met witte vlakken verstopt. Uitgeprint en helemaal uitgeknipt aan buiten- en binnenkant. Vervolgens op heel dun vezelpapier plakken en het geheel nog een keer uitknippen. Best een beetje werk, om het eens eufemistisch te zeggen, maar ik ben wel tevreden met het resultaat.

Volgens mij heb ik de spread die ik zes weken geleden gemaakt heb hier ook nog niet laten zien. Het was toen ijskoud, midden in de winter met herfstige buien. Ik heb toen de meest zomerse foto's uit de stapel getrokken en er een vrolijke gele spread van gemaakt.


Op deze spread ben ik creatief met (golf)karton geweest. De letters zijn daarvan gemaakt (malletje maken op de PC, uitprinten, overtrekken en alles uitsnijden, schat ik wil een Cricut!). Ook de harten van die enorme bloemen zijn van golgkarton. Dat was typisch een gevalletje van "Wat nu?", want zulke grote splitpennen of knopen heb ik niet. Een grote crikelpons en een eyelet setter door een stuk oude doos jassen bracht uitkomst. De vlechtstukjes die ik op de spread heb verwerkt komen van de kapster, die naast invlechten ook nepvlechtjes in je haar kan aanbrengen. Unieke embellies, maar wel helemaal supergaaf in deze context. De krullen onder de bloemen vandaan (jawel, doodles dus) heb ik met een mal van Tessa gemaakt en uitgeknipt. In principe moet ik doodles ook wel zelf kunnen tekenen, maar ik wilde ze graag precies hetzelfde, maar dan wel gespiegeld. Dat lukt niet uit de losse pols. Het zijn dus sowieso geen echte doodles, want ik wilde ze precies zus en zo en wel daar en daar, wat helemaal tegen de regels van het doodle-en is.


Dan gebeurt er buiten het scrapzame leventje natuurlijk ook nog van alles, maar ik zit al weer veel te lang te bloggen. Ik heb gisteren weer "webles" gehad, waar we met HTML-codes aan de gang zijn gegaan. Puur ter illustratie wat er aan de basis ligt van alles wat er op internet staat. HTML is de taal waarin alle websites geschreven worden, maar er zijn gelukkig tegenwoordig veel programma's die dat voor je vertalen in HTML. Maar om de werking ervan te leren kennen, moesten we dus een avondje "code kloppen" zoals de webnerds dat dan noemen. Het ergste is nog wel dat ik het vreselijk leuk vond...Jammer dat ik nu weer tig pagina's syllabus en een boek over HTML en CSS moet gaan lezen om verder te komen dat "dit is mijn eerste pagina". Maar goed, tot op heden lijkt de cursus alle inspanningen meer dan waard!

Dus ik ga weer gauw wat anders doen, want morgenavond is er weer stempelles bij Tessa. Helemaal volgeboekt, maar de juf moet nog wat aan de voorbereidingen verder werken...Zaterdag lekker naar Zwolle en Deventer met Heleen en Jürgen, die we ook al weer veel te lang niet gezien hebben. Allemaal leuke dingen dus!


1 opmerking:

Anoniem zei

zeer interessant, bedankt