zaterdag 4 augustus 2007

Juf is lief...

...en da's logisch, want ík ben de juf. Heb donderdagavond heel tof juffrouw gespeeld. Al eeuwen geleden had ik Lisette beloofd om haar twee zusjes een "stempelles" te geven. Het kwam er steeds maar niet van. Maar toen we dinsdag na het hardlopen nog een beetje zaten te keuvelen, ontstond ineens het briljante plan dat het deze week eigenlijk wel moest kunnen. Zo gezegd, zo gedaan. Twee dagen later was de les voorbereid en was ik hypernerveus.

Maar alles ging goed, de zenuwen waren niet echt nodig. Dit is wat ik als voorbeelden had gemaakt:



Ik had geen idee of we daar heel de avond mee vol zouden krijgen, maar daarna konden ze altijd nog overgaan op "vrij zwemmen", waardoor ze ook meteen konden leren variëren. Daar is het niet van gekomen, maar er is wel heel hard gewerkt:


Eigenlijk zou ik ze leren met versamark (watermerkinkt) en chalks te werken. Dat is economies-technies de beste start van een mooie stempelcarrière. Maar beide dames hadden nog nooit gestempeld (behalve op de befaamde kleuterschoolmanier met aardappelen). Om dan te beginnen met een doorzichtige inkt, leek me eigenlijk niet echt handig. Je ziet tenslotte niet echt waar je blijft en al helemaal niet 's avonds. Dus liet ik Lisette voor niks haar spullen meenemen en regelde ik ondertussen het grote zware "Siriusblok" van mijn moeder. Dat houdt lekker vast, is mooi rubber en ideaal om "voeling" te krijgen met stempels.

Het ging allemaal prima, maar niet zo snel als ik verwacht had. In het begin ging het zó goed dat ik dacht dat we in een uur door het "lesmateriaal" heen zouden zijn. Maar dat viel best mee, want ik blijk zoveel tips en trucs te hebben dat de tijd echt wel nodig was. Ik had alle stukken papier die ze nodig hadden al voorgesneden en in een hesluitbaar zakje klaargelegd. Compleet met de stukken waarop gestempeld kon worden dubbel. Dan kan het eventueel nog een keertje over als de studentes dat zouden willen. Hihi, net echt!

Gelukkig zijn we ook nog aan het labeltje toe gekomen, waarop ik de maskeer-techniek kon uitleggen. Het nadeel van mensen uitleggen hoe je trucjes werken, is natuurlijk wel dat je nu harder je best moet doen om ze nog van d'r sokken te krijgen met een zelfgemaakte kaart. Dus nu heb ik Lisettes leven meteen een beetje moeilijker gemaakt :-)

Ik vond het helemaal tof. Ik heb wel vaker stempel-uitleg gegeven, maar dit was voor het eerst dat het echt gestructureerd ging, met een "kaart kit" en een voorbeeld en mensen die echt "op les" kwamen. En het mooie is, ze willen ook nog vervolgles! Dus ik ga maar gauw de volgende sessie voorbereiden!

Geen opmerkingen: